خانواده او در منطقه العواميه از احترام خاصي برخوردار بوده و هستند. علما و روحانيون برجستهاي از درون اين خانواده تقديم جامعه عربستان شده است. او دوره آموزش مقدماتي ابتدايي تا دبيرستان را در شهر خود سپري كرد و همزمان با پيروزي انقلاب اسلامي عازم ايران شد و در حوزه علميه قم به ادامه تحصيل پرداخت. پس از يك دهه تحصيل در حوزه علميه حضرت قائم (عجل الله تعالي فرجه الشريف)وكسب درجه اجتهاد عازم سوريه شده ودر حوزه علميه حضرت زينب (س) شهر دمشق به ادامه تحصيل وتدريس پرداخت درحاليكه به شكل متناوبي هم بين عربستان و سوريه در رفتوآمد بود. او به تدريس در حوزه پرداخته و شاگردان زيادي را نيز تربيت كرد.آيت الله شيخ نمر النمر در سال 2011بـــه زادگاه خويش العواميه بازگشت و مركز امام قائم (عجل الله تعالي فرجه الشريف) را بهعنوان محور اصلي وسنگ بناي يك مركز اسلامي در اين شهر بنا نهاد. شيخ نمر رهبر بيدارگر نهتنها منطقه العواميه بلكه تمامي عربستان محسوب ميشد، همين رويكرد باعث شد تا بين سالهاي 2003تا 2008بيش از 5بار توسط سازمانهاي امنيتي سعودي مورد بازجويي قرار گرفته وحتي براي مدتي در زندان انفرادي وتبعيد هم به سر ببرد. بعد از آغاز حركت موج بيداري اسلامي در سال 2011مبارزاتش نيز سمت وسوي پررنگ تري بهخود گرفت واز درخواست براي آزادي شماري از شيعيان كه 16سال از زنداني شدنشان ميگذشت تا مخالفت قاطع با حضور نيروهاي سپر جزيره در بحرين نمود پيدا كرد. حوادث اكتبر 2011كه به رخدادهاي «العواميه» شهرت يافت جايگاه رهبري او را در ميان شيعيان عربستان مشخصتر كرد تا از آن لحظه به بعد رژيم آلسعود ضربه زدن به وي را در دستور كار خود قرار دهد. نهتنها شيعيان بلكه برخي از شخصيتهاي شناخته شده اهل تسنن نيز از وي بهعنوان شخصيتي اصلاح گرا كه خواهان بهبود شرايط اجتماعي وسياسي اقليت شيعه است، ياد ميكنند و 2 روز پيش وي را اعدام كردند.
مروري كرده ايم بر تعدادي از اقدامات اين رهبر شيعي در سرزمين عربستان براي نجات اقليت شيعيان اين كشور.
- الگوي ازدواج؛ مهريه حضرت زهرا(س)
شيخ نمر خواستار كاهش مهريه و پايين آوردن هزينههاي بسيار سنگين ازدواج شد تا زمينه ازدواج دختران و پسران مجرد فراهم شود. وي همچنين تلاش كرد تا برخي را متقاعد كند به جاي دريافت مهريههاي سنگين، مهريه حضرت زهرا(س) را بپذيرند تا چالشهاي ازدواج وهزينههاي سنگين آن از دوش جوانان برداشته و امر ازدواج تسهيل شود.
- حوزه علميه امام قائم(عج) در عربستان
رهبر شيعيان عربستان، حوزه علميه تبليغي امام قائم (عج) را در سال 1422هجري قمري تاسيس كرد. ابتدا اين حوزه با نام دانشسراي اسلامي آغاز بهكار كرد وكلاسهايي براي تحصيل مردان و بانوان در 2بخش كاملا مجزا تشكيل شد، بعد از آن بخشهاي ديگري نيز براي دختران و پسران و بخش قرآني بانوان با مديريت وتدريس طلاب همين حوزه ونيز استاداني از خارج از آن ايجاد شد. از بركات اين ساختار معمم شدن 3نفر از مؤمنترين جوانان بهدست وي بود وهماكنون آنها نقش ديني خود را در بخشهاي مختلف ايفا كرده و وقت و تلاش خود را در جهت خدمت به دين و جامعه قرار دادهاند، همچنين تعدادي از نويسندگان زن ومرد وصاحبان قلم تبليغي نيز از اين حوزه فارغالتحصيل شدهاند.
- تحسين روحاني سني
در سال 1428شيخ نمر در اقدامي نمادين و بيسابقه نامهاي حاوي خواستههاي شيعيان را در عربستان به جانشين امير منطقه شرقيه منتشر كرد، اقدامي كه مورد ستايش «سعد الفقيه» مخالف عربستاني قرار گرفت، اين مخالف سني مذهب در واكنش به اقدام شيخ نمر از علماي اهل تسنن خواست تا از شيخ نمر نحوه و نوع حقخواهي را بياموزند.
- جبهه رشيده
در شامگاه دهم محرم 1429شيخ در پيامي تشكيل «جبهه رشيده مخالفان» [جبهة المعارضه الرشيده] را تأسيس كرد كه براساس سخنان وي مسئوليت مبارزه با فساد اجتماعي و تحريف ديني وظلم سياسي عليه شهروندان شيعه در عربستان را دارد.
- نقش زنان در مساجد
تلاش فراواني براي گسترش نقش زنان در منطقه از خود نشان داد تا از توانمنديهاي آنان در ابعاد ديني و اجتماعي سود ببرد. او با نماياندن تواناييهاي بانوان موفق در سطح جامعه زنان، ابتدا آنها را به حضور در نماز جماعت ومسجد تشويق كرد و به مرور زمان، زمينه مشاركت آنها را در ديگر برنامههاي ديني فراهم ساخت تا آنكه درنهايت زمينه مشاركت آنها را در هدايت جامعه فراهم كند. با موفقيت اين طرح، گروهي از بانوان با استعداد وارد بخش مديريت شدند.
- نماز جمعه
از سال 1342مراسم نسبتا فراموش شده نمازجمعه در شهر العواميه عربستان را برگزار كرد تا پس از 50سال اين منطقه نيز شاهد برگزاري نمازجمعه باشد. پيش از آن، برگزاري نمازجمعه صرفا توسط مقلدان آيتاللهالعظمي شيخ «حسين العصفور»(قدسسره) برگزار ميشد اما پس از اقامه آن توسط شيخ نمر، فورا نمازگزاران در شهرهاي صفوي و تاروت هم آن را اقامه كرده و منطقه قطيف نيز پس از مدتي به آنها پيوست.
- مبارزه با مدعيان
او براي شكستن زنجيرهاي بد اجتماعي كه مانع از پيشرفت جامعه شيعه در عربستان شده بود، مبارزه ميكرد. اين مسئله باعث شد تا برخي از اقشار اجتماعي وديني خاص، وي را موردتحريم قرار داده يا اقدام به حمله به چهره شيخ نمر كردند، اما وي با صبر، بسياري از اقدامات غلطي كه مدعيان دينداري به اسم دين سعي در القاي آن به مردم داشتند را تصحيح ودر مقابل جامعه شفاف و عيان كرد.
- فرياد حقخواهي بقيع
وي فرياد تكاندهنده خود را براي بناي مجدد گنبدهاي ائمه بقيع كه در هشتم شوال 1344تخريب شدند، سر داد، اين در حالي است كه دهها سال اين فرياد در سينه شيعيان باقي مانده بود تا آنكه اين فرياد شيعي بهتدريج ودر چند مرحله توسط شيخ نمر سر داده شد. در سال 1425برگزاري مراسم سادهاي تحتعنوان «بقيع؛ حادثهاي محوشده» را تدارك ديد كه با دخالت نيروهاي امنيتي عربستاني مواجه شد. دولت عربستان فشار زيادي را از سوي وهابيها براي حمله به اين مراسم متحمل شد، وهابيها به بهانه شكلگيري شرك در كشور توحيد خواستار سركوب وجلوگيري از برگزاري اين مراسم شدند، مسئلهاي كه باعث شد تا مسئولين امنيتي، شيخ نمر را فرا بخوانند وبا محاصره منزل مسكونياش با خودروهاي نظامي خواهان تسليم شدن وي شوند اما شيخ حاضر به اين كار نشد وترجيح داد با خودروي شخصي خود برود. او در مركز بازجويي براي لغو اين مراسم بهشدت تحت فشار قرار گرفت. شيخ نمر خواستار برگزاري مراسم «بقيع؛ نخستين گام براي بازسازي» در سال 1426شد كه برگزاري اين مراسم هم توسط نيروهاي امنيتي ممنوع شد، همين 2پيام، مقتدا صدر رهبر شيعي عراقي را بر آن داشت تا از دولت عربستان بخواهد اجازه ساخت گنبدهاي بقيع را صادر كند، حوزه علميه عراق هم تمامي هزينههاي ساخت آنرا بهعهده گرفت، همچنين 8ميليون امضا توسط شيعيان براي ساخت بقيع جمعآوري شد.
- نماز جماعت
شيخ نمر، نماز جماعت را يكي از فريضههاي ديني دانسته و بر ضرورت برگزاري آن در تمامي نمازهاي فريضه و در تمامي مساجد و بهخصوص برگزاري جماعت نماز صبح تأكيد ويژهاي داشت، پس ازچند مدت كه مساجد عربستان با كاهش حضور مردمي مواجه شده بودند، با تحركات و سخنرانيهاي شيخ نمر، گرايش اقشار مختلف جامعه و بهخصوص جوانان به سوي اقامه نماز جماعت در مساجد افزايش يافت. او همچنين زنان را به شكل فعالي در مساجد مشاركت داد تا به جاي مذموم و مورد نكوهش بودن شركتشان در مساجد از سوي برخي از اقشار ديني و اجتماعي عربستان، حضورشان در اين محل مسئلهاي واقعي و بديهي بنمايد.
- فرجام شهادت
در هشتم جولاي 2012مأموران امنيتي رژيم سعودي آيتالله نمر را بدون هيچ اخطار قبلي وحتي تعقيب وگريزي با 4گلوله زخمي وسپس بازداشت كردند تا بعد از گذراندن چندماه در بيمارستانهاي نظامي رژيم در ظهران ورياض، به زندان حاير اين شهر منتقل شود. به گفته اطرافيان و نزديكان شيخ نمر، وي از بدو ربوده شدن توسط مأموران سعودي مورد شكنجه قرار گرفت تا آنكه در مارس 2013نخستين جلسه محاكمه وي باز هم بدون اخطار و اطلاع قبلي برگزار شد. دادستان عربستان در كيفرخواست خود اين روحاني شيعه را به انواع و اقسام اقدامات متهم كرد وخواستار اجراي حكم محارب عليه آيتالله نمر شد. اين حكم واكنش و اعتراض جوامع مسلمان منطقه و همچنين ساير كشورهاي جهان را در پي داشت . در نهايت در سحرگاه روز شنبه گذشته (12 دي ماه 1394) شيخ نمر به همراه 46شهروند ديگر عربستاني به اتهام پيروي از انديشههاي افراطي اعدام شد.
نظر شما